Kulturystyka

kulturystyka jako styl życiaKulturystyka  jako styl życia

Kulturystyka jest dziedziną sportu, polegającą na symetrycznym kształtowaniu muskulatury poprzez ćwiczenia fizyczne poparte odpowiednim odżywianiem i regeneracją. 

Kulturystyczny tryb życia jest propozycją dla wszystkich, którzy pragną zadbać o swoje ciało i nie chcą aby ich stan zdrowia był dziełem przypadku.

Jak widzisz na muskularną sylwetkę nie składają się jedynie ćwiczenia. Mięśnie nie rozwijają się z powietrza i jeśli zależy Ci na atletycznej sylwetce nie możesz ominąć jednego z najważniejszych czynników, warunkujących budowę  mięśni - diety.

Aby rozwijać się prawidłowo należy w diecie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych, jakimi są:

 

1. Woda - podstawowy rozpuszczalnik w organiźmie ludzkim i termoregulator. W wodzie następują wszystkie procesy organizmu ludzkiego. Powinniśmy dostarczać 3 a nawet w wielu przypadkach 5 litrów czystej wody.

 

2. Węglowodany - podstawowy substrat energetyczny naszego organizmu, który zawiera na 1 gram 4 kcal. Energia z węglowodanów jest potrzebna nie tylko do ciężkiego treningu, ale także jest zużywana podczas regeneracji mięśni a nawet do spalania tłuszczu. Dlatego właśnie nie polecam w długim okresie stosowania diety bez węglowodanów. Ilość węglowodanów w diecie zależy od makrocyklu treningowego, w którym aktualnie jesteśmy i może dochodzić nawet do 6g na kilogram masy ciała dziennie. Węglowodany, które powinniśmy dostarczać głównie w diecie, to węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym (IG) - np ryż brązowy naturalny, kasza gryczana, czy płatki owsiane górskie;

 

3. Białko - podstawowy budulec organizmu ludzkiego, który buduje nie tylko mięśnie, ale też włosy, skórę i paznokcie. Ilość białka w diecie waha się w granicach 1-3g na kilogram masy ciała dziennie, co zależy od aktywności fizycznej, płci, czy programu treningowego. Najlepszym źródłem białka w diecie są: drób, ryby, mięso wołowe, czy odzywki białkowe. Nie polecam nabiału jako źródła białka, gdyż przez zawartość cukrów mlecznych-laktozy, może przyczyniać się do odkładania tkanki tłuszczowej i retencji wody w organiżmie.

 

4. Tłuszcze - są podobnie jak węglowodany przede wszystkim źródłem energii, lecz pełnią także inne ważne funkcje. Głównie  niezbędne kwasy tłuszczowe, odgrywające istotną rolę w procesie regeneracji i rozwoju organizmu. Tłuszcze powinny stanowić źródło 15-20% kalorii spożywanych codziennie. Częstym błędem żywieniowym jest całkowita eliminacja tłuszczy.

 

5. Witaminy - Witaminami nazywamy organiczne składniki pokarmowe, które nie dostarczają energii, ani budulca dla nowo tworzących się komórek, są jednak niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ustroju.

 

6. Minerały - Wiele minerałów to zasadnicze składniki enzymów. Uczestniczą one w regulowaniu fizjologicznych funkcji organizmu. Między innymi mają wpływ na przekazywanie tlenu do poszczególnych komórek organizmu i mają znaczenie dla normalnego działania centralnego układu nerwowego. Minerały są niezbędne dla zapewnienia wzrostu, zachowania w dobrym stanie, odnowy i zdrowia tkanek oraz kości;

 

7. Suplementy - jak sama nazwa powinna wskazywać, suplementy są uzupełnieniem diety dla osób, którym ciężko jest dostarczyć w diecie odpowiedniej ilość wartości odżywczych. Odżywki białkowe, czy węglowodanowe pozwolą uzupełnić łatwo i szybko podstawowe niedobory w diecie. Suplementy i ich rola jest często przeceniana pod wpływem reklam producentów środków wspomagających. Suplementacja ma sens jedynie pod warunkiem spełnienia wszystkich pozostałych wymogów czyli prawidłowego treningu, odpoczynku, zapewnienia wszystkich niezbędnych składników odżywczych z pożywienia, witamin i minerałów oraz wystarczającej ilości wody. Należy pamiętać, że suplementy w dobie pokarmów ubogich w witaminy i minerały są polecane aż 80% społeczeństwa. Suplementy to nie tylko odżywki dla sportowców z kulturystami na etykietach, ale także kompleksy witaminowe, preparaty dla osób wyniszczonych chorobą, dochodzących do swojej wagi po operacjach, batony odżywcze, które przydadzą się podczas urlopu na stoku narciarskim, czy plaży, gdy nie chcemy być zdani jedynie na okoliczne fast foody. 

Na góre